Kursus Pra-perkahwinan di Melaka

Buat bakal-bakal pengantin yang tinggal di Melaka, anda tercari-cari pusat kursus kahwin? Jom sertai kursus kahwin ni anjuran MAIM Bentara.

Negeri: Melaka
Kawasan: Jalan Bukit Palah
Nama Pusat Kursus Kahwin: Maim Bentara Sdn. Bhd.
Alamat: MAIM Bentara Sdn. Bhd., Kompleks Masjid Al-Azim, Fasa 11, Jalan Bukit Palah. 75400. Melaka.
No. Fon: 06-2821871 / 06-2829360

Peta ke lokasi pusat kursus:


View Larger Map

64 Responses to “ “Kursus Pra-perkahwinan di Melaka”

  1. kharween says:

    bagaimana prosedur nk hadiri kursus kahwin?
    kna book dulu ke?

    • Kharween,

      Ya betul, perlu tempah terlebih dahulu. Anda boleh hubungi terus talian 06-2829360 untuk membuat tempahan dengan pihak Urusetia Kursus Perkahwinan Maim Bentara. Boleh hubungi pada waktu pejabat.

  2. hakim says:

    slam encik khairul,saya nk tanya,untuk bulan ni(februari) ad tak kursus kahwin?

    • Waalaikumsalam Encik Hakim,

      Ya, memang baut masa ini kursus ada diadakan setiap bulan.

      Encik boleh terus hubungi nombor yang telah dinyatakan di atas untuk maklumat lanjut berkenaan tempahan.

  3. nan says:

    g sana daaaa, officer cakap da penuh until end march…..

  4. anne says:

    sy nak book bulan mac punye tarikh.ada kekosongan tak?untuk sorg je….

  5. lin says:

    assalam,sy nak kepastian…
    betul ke tahun ini mula kursus kahwin 4 hari?

  6. mar says:

    salam’alaik.. blh sy dpt kn jadual kursus untk bln mei 2011 ni.. terima kasih…

    • Waalaikumsalam Mar,

      Saya mohon maaf buat Mar, buat masa ini saya tidak ada jadual tersebut.

      Saya cadangkan Mar boleh terus hubungi nombor fon 06-2821871 atau 06-2829360 dan bertanyakan hal ini kepada urusetia kursus.

      Maaf di atas kesulitan ini.

  7. athirah says:

    salam..

    saya baru 19 tahun.. saya nak ambil kursus kahwin… tapi belum merancang untuk berkahwin.. just untuk tambah pengetahuan..
    kursus kahwin ni ade expired date tak? maksud saya.. kalau 5 tahun lagi saya nak kahwin.. saya kena ambil sekali lagi ke? atau guna je sijil kursus kahwin yang ade.

    • Salam Cik Athirah,

      Ya Athirah, Athirah memang boleh sertai kursus pra-perkahwinan pada bila-bila masa dan sijil tersebut memang akan sah sampai bila-bila, tiada expired data.

      Nanti Athirah tak perlu lagi pergi ke kursus pra-perkahwinan (yang penting simpan sijil tersebut, jangan bagi hilang) jika ingin berkahwin kelak.

      Tak perlu dah ambil lagi kursus kahwin nanti bila dah ambil sekarang.

  8. mal says:

    Salam,

    kursus kahwin terdekat bila?
    untuk tempahan bagaimana?

  9. liyanayazid says:

    assalamualaikum wbt.. sy ingin bertanya. boleh x jika saya ingin menempah kursus perkahwinan ini, pada 30&31 JULY 2011? tempahan untuk 1 org.. saya buat masa ini sedang belajar di luar negara, dan pulang ke malaysia hanya 3 minggu sekali setahun, jadi kalau boleh inginkan maklumat sama ada masih ada tempat kosong atau tidak utk tarikh tersebut. terima kasih.

  10. azie says:

    salam,kursus kawin nie boleh ambil kat mane2 negeri ke?ade beza ke utk modul pembelajaran antara negeri johor dan melaka?

    • Ya Cik Azie, boleh diambil di mana-mana negeri. Modul yang Asas memang sama di semua negeri.

      Tapi ada Modul Tambahan (tidak wajib). Modul Tambahan bergantung kepada pusat-pusat kursus kahwin berbeza.

  11. Wan says:

    Salam. saya telah pun membuat tempahan kursus kahwin untuk 30 dan 31 july 2011. tp masalahnye borang tempahan bukti sy telah membuat pembayaran tu dah hilang. adakah borang itu perlu dibawa bersama nanti atau macam mana? harap tuan dapat membantu. tq

  12. nora says:

    salam. bagi kursus pra-perkahwinan ada interview ke?

  13. Bibie says:

    slm,nk g kursus kawin 30/31 july ni tapi tmpt asyik penuh je…blh bg tau mane lg tmpt lain x?area melaka…sbb cuti dah approve ni 30 & 31

  14. khidir says:

    Salam, berapa ye kos untuk kursus ni?

  15. siti aminah mohd noor says:

    assalamualaikum..

    utk bulan 9 masih ade kekosongan tak.??dan yurannye brape

  16. suhaila says:

    assalamualaikum. saya nak tanya. kursus ni akan ada peperiksaan ke di akhir nanti?

  17. FARAH says:

    assalamualaikum, en khairul. sya sudh mmpunyai sijil pra perkahwinan yg sya sertai pda thun lepas dgn maim bentara sdn bhd di adtec melaka.. sya ingin brtnya sdikit tntang sjil ini.. adakah sjil ini sah utk brkahwin?? kerana ade yg mmpertikaikan dsbbkan perkataan ‘PRA’ pada sijil tersebut.. sya agak risau ni..

    • Waalaikumsalam cik Farah.

      Sebenarnya tiada sebarang isu mengenai perkara tersebut. Sama sahaja samada perkataan PRA atau tiada PRA.

      Sijil tersebut masih sah dan valid untuk prosedur perkahwinan.

  18. hidayah says:

    assalammualaikum en.khairul, saya nk tanya sesuatu la. kawan saya pernah sertai kursus kahwin , boleh ke jika dia mahu pergi kesana untuk kali ke dua?

  19. fadlun says:

    assalamualaikum en.khairul

    saya nak bertanya tentang tarikh yg sy dah booking pada 17&18 disember 2011.pada 17&18hb tu nnt sy perlu datang bersama resit pembayaran sahaja kan?…atau bagaimana?

  20. Nora Rashid says:

    Salam,

    Saya ada dgr dari kawan2 bahawa, kursus perkahwinan perlu dihadiri seminggu kerana ada praktikal. adakah ini benar? saya ada jumpa jadual kursus kahwin anjuran MAIM bentara, tarikh- tarikh yg di cadangkan semua nya 2 hari.

    Terima kasih

  21. zaijr says:

    macamana nak daftar?sempat tak kalau saya menghadiri kursus utk bulan 12 ni?17&18hb.

  22. eizam says:

    Salam..saya seorang duda dan ingin berkahwin lagi.perlukah saya mengambil krusus pra ini semula?

    Terima kasih.

  23. cik yan says:

    assalamualaikum…sy nk tya,kat maim kursus kahwin diadakan pada setiap minggu@tarikh hanya dipilih oleh pihak penganjur sahaja??boleh x bagi senarai jadual kursus kahwin pada tahun 2012?

  24. mimie says:

    salam… encik, mcm mana saya nk pergi kursus kawin? sy bleh pergi seorang diri? tnpa pasangan…. berapa bayaran dan bila diadakan….????

  25. ain says:

    salam,blh sy dpt kn jadual kursus untk bln feb or march ni..sgt urgent. terima kasih…

  26. sue says:

    ade x kursus yg buat hari ahad shaje utk 2 kali ahad????sbb sy hnye cuti hari ahad shja..mcm mane sy nk solve problem ni????

  27. naim87 says:

    Assalamulaikum….kepada sesipa yg berkenaan..sudilah memberi saya sebarang maklumat mengenai kursus kahwin yg akan diadakan di melaka…saya Naim dari Utara..saya ingin bertanya mengenai jadual kursus di sana..sebab saya & tunang saya yg berada disana ingin membuat permohonan….boleh saya tahu jadual utk bulan April 2012….segala kerjasama dari pihak En/Cik/Puan amat dihargai…

    Sekian terima kasih..

    MUHAMAD NAIM ABU BAKAR

  28. Sara says:

    Salam..

    pada hari kursus,perempuan diwajibkan memakai tudung putih…if pakai warna cream dibenarkan x?
    boleh x saya minta tentative program sepanjang 2 hari berkursus?

  29. Wani says:

    Assalamualaikum.

    Saya ingin bertanyakan tentang harga krusus. Berapa harga untuk setiap orang encik? Sebab saya ingin membawa adik dan sepupu saya untuk menghadiri krusus kahwin

  30. nani says:

    salam….klu nk krsus bln6..berapa hb???

  31. siti says:

    salam
    kalau untuk khursus bln 6@7 thn nie bila agaknya tarikh

  32. zaki says:

    salam tuan, kursus ni perlu ke kita bermalam di sana kalo 2 hari kursus tu dijalnkn? penetapan pkaian mcm ne?
    adakah pihak maim tetapkan atau bebas utk peserta memakai bju melayu pelbagai warna? brp bilangan org dalam satu masa tuk hadir ke kursus kawen tersebut?

  33. sue says:

    sy nak tnya dr segi pakaian lelaki dan perempuan mcm ne

    • ijam says:

      lelaki songkok itam,bju kemeja putih,lengan pnjg,pendek pon blh,seluar slack itam,biru gelap,pmpuan,bju kurung,tudung putih,cream.. bju kurung ape2 kaler pon blh,jgn ketat sudah.. law lelaki bju melayu putih pon blh..

  34. Wan Izwan says:

    Salam,kursus perkahwinan ni ada had umur ke?
    kalau ada berapa had umur tu?

  35. nurul says:

    brape lame ye kursus ni d jln kn?mksud nye brape hari

  36. ross says:

    ari tu sy ade call.. perempuan yg jawab… jawab call dengan x bersopan langsung lepas tu jawab mcm nak tak nak je.. sy nak wat tempahan dulu die cakap x payah datang je trus bawak ic n duit.. mmg mcm tu ke cara urusetia??

  37. nurul ain says:

    assalamualaikum wbt..sy nk nikah pd 23.2.2013..tp lum pergi kursus kwin lg…

  38. nieza hisham says:

    saya ingin mencari tempat kursus perkahwinan di area melaka tetapi tidak menjumpai … dan saya telah \cuba untuk hubungi nombor yang tertera di webpage ini tetapi tiada talian perkhidmatan .. jadi camner untuk saya hubungi dan membuat tempahan tersebut ?????? selain dari sabtu dan ahad , adakah kursus perkahwinan ini mengadakan pada ari biasa ( iaitu antara isnin – jumaat ) ???

  39. eida says:

    Assalamualaikum En. Khairul,
    Saya ingin bertanya adakah seorang janda warganegara Malaysia dan duda yang memegang kad pengenalan merah(PR) perlu menghadiri Kursus Perkahwinan?

  40. shima_serikemunting says:

    asalamualaikum saya nk tanya dimana sye boleh ambil khursus kahwin??saya sekarang berada di masjid tanah

  41. roslana says:

    HTML PERKHAWINAN PADA 31/1/2014 MASIH MENCRI KUSUS KHAWIN SEMUA PENUH
    DIMANA LAGI YG TERDEKAT YG BOLEH SAYA AMBIL….

  42. ahlia says:

    salam,anak saya nk pergi krusus kahwin,bilakah tarikh terdekat krusus dmelaka?mcmna cara nk daftar,

  43. khairul says:

    saya nak buat tempahan pada tarikh terawal bulan berapa yang ade kekosongan pade waktu terdekat ni

  44. lukman says:

    as salam..saya nak tanya kursus kahwin untuk bulan julai ada tak..

  45. mohd says:

    Kursus pada 1 dan 2 nov 2014 ada x

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>